Welzijn van bewoners zit meestal in de kleinste dingen

Samira Toonen (30) – Verzorgende IG en Activiteitenbegeleider bij Villa Hamer
Samira Toonen (30) – Verzorgende IG en Activiteitenbegeleider bij Villa Hamer

Tijdens de lockdown was het even lastig om nieuwe versieringen te kopen. Toen ik genoeg had van de herfstblaadjes-decoratie, besloot ik naar de Intratuin te gaan. Ik nam een dementerende bewoonster mee. Normaal is deze mevrouw zoekende, maar nu vertelde ze honderduit. We hebben samen mooie kunstbloemen uitgezocht en zij adviseerde mij over de kleur vaasjes. Je zag haar letterlijk en figuurlijk opbloeien. We zijn anderhalf uur weggeweest, maar zij heeft het er nog steeds over!

Welzijn hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Het zit meestal in de kleinste dingen. Een uitstapje naar een tuincentrum, een fijn muziekje tijdens de verzorging, een lekker hapje voor de tv of extra aandacht voor het slapengaan. Ik geloof daar echt in en probeer die gedachte zo breed mogelijk te verspreiden onder mijn collega’s. Het maakt het leven van de bewoners fijner, maar ook je eigen werk zoveel leuker!

Hier kan ik villa-waardige zorg geven, mensen behandelen zoals ik graag mijn eigen opa of oma verzorgd zou willen zien.

Ik ben middenin de coronatijd bij Villa Hamer gaan werken. Na 8 jaar bij dezelfde werkgever was dat best spannend, maar ik ben zó blij met mijn overstap! Ik show vol trots de nieuwe bedrijfskleding van Zorggroep De Laren. Dit is echt mijn droombaan. Hier kan ik villa-waardige zorg geven, mensen behandelen zoals ik graag mijn eigen opa of oma verzorgd zou willen zien. Bewoners krijgen hier zoveel aandacht, familie kan altijd mee-eten en mantelzorgers worden goed begeleid. Soms heb je als medewerker te maken met agressie, dan word je opgevangen door een warm team.

Van jongs af aan was ik al betrokken bij de zorg: toen ik 15 jaar oud was werd ik al gastvrouw. Dat gevoel is ook nooit meer weggegaan. Na een interne EVV-opleiding, de MZ en IG heb ik nu pas écht het gevoel dat ik op mijn plek terecht ben gekomen. Villa Hamer kwam op mijn pad doordat ik toevallig een oud-collega tegenkwam die heel enthousiast was over Zorggroep De Laren.

Als medewerker ben ik hier absoluut geen nummertje, maar helemaal Samira.

Mijn manager houdt geen functioneringsgesprekken, maar stimuleringsgesprekken. Hij vraagt wat ik nodig heb om nóg meer uit mijzelf te kunnen halen. Dat is een heel positieve insteek, waardoor je jezelf echt gezien en gehoord voelt. Ik kon bijvoorbeeld een voorstel doen voor het rooster dat bij mijn gezinssituatie past. Dat lijkt misschien niet spannend, maar is heel belangrijk, zeker met een jong gezin. Als medewerker ben ik hier absoluut geen nummertje, maar helemaal Samira. Ik word gewaardeerd. En dat voelt heel goed!

Bekijk villa Hamer Lees andere verhalen Ga naar de werken-bij pagina
Direct contact