Zo’n vijf maanden geleden begon Suzanne aan haar nieuwe uitdaging bij Zorggroep De Laren als activiteitenbegeleidster. En in die korte tijd heeft ze haar hart verloren aan Zorgvilla Marijke Elisabeth en haar bewoners. Als activiteitenbegeleidster is ze vanaf de eerste dag een belangrijke schakel in het dagelijks leven van de bewoners, waarbij ze een cruciale rol speelt in het creëren van een zinvolle en plezierige omgeving.
‘Ik heb mij verwonderd over hoe gemakkelijk de bewoners je welkom heten in hun huis,’ vertelt Suzanne. ‘Na één week kenden de meeste bewoners mijn naam al en vroegen ze om een-op-een momenten met mij. Nu, in mijn vijfde maand, voelt het alsof ik sommige bewoners al veel langer ken, vanwege de band die we samen hebben opgebouwd.’
Suzanne ziet in elke dag een nieuwe kans om iets bijzonders te doen. Zo zorgt zij ervoor dat er elke doordeweekse dag een activiteit op de planning staat voor de bewoners. ‘We plannen activiteiten die we gezamenlijk in huis kunnen doen, zoals de brei- en literatuurclub of spelletjesmiddagen. En we hebben een-op-een momenten met onze bewoners, een wandeling, een spelletje of even rustig een kopje koffie samen. Door gesprekken te voeren proberen we erachter te komen wat bij hen past en hoe we ervoor kunnen zorgen dat zij een fijne dag hebben."
Een moment van samenzijn
Een gemiddelde werkdag begint voor Suzanne steevast met een gezamenlijk koffiemoment. Een ritueel dat niet alleen warmte brengt, maar ook een gevoel van verbondenheid tussen de bewoners en het team van Villa Marijke Elisabeth versterkt. Het is een moment van samenzijn, waarbij de zorgen van de dag worden weggenomen en vervangen door de vreugde van het moment. ‘Het is een essentieel begin van de dag, waarin we allemaal samenkomen.’
Na overleg met collega's, is het tijd voor individuele contacten met bewoners en de voorbereidingen van de activiteiten in de middag. De ene keer is dit een activiteit van 2 uur, de andere keer is dit onderverdeeld in 2 kortere activiteiten van ongeveer een uur. 'Het verzinnen van nieuwe activiteiten vergt de nodige dosis creativiteit,’ geeft Suzanne toe. ‘Maar de glimlach op hun gezichten maakt het allemaal de moeite waard.’ Toch is Suzanne's werk veel meer dan alleen het organiseren van activiteiten. Het draait om het creëren van betekenisvolle momenten. ‘Ik vind het fijn om te kunnen zeggen “ik heb iemand die dag geholpen. Dat een bewoner - door mij - een iets fijnere of leukere dag heeft gehad”.’
'Ik wil graag mensen helpen en kan goed luisteren.'
Met een achtergrond in de studie Toegepaste Psychologie en ervaring in het werken met verschillende doelgroepen in de gezondheidszorg, brengt Suzanne een schat aan kennis naar Villa Marijke Elizabeth. Maar het zijn niet alleen haar professionele vaardigheden waarmee zij zich onderscheidt. Het is haar hart dat spreekt, haar vermogen om te luisteren zonder oordeel en om te geven zonder terughoudendheid. 'Ik wil graag mensen helpen en kan goed luisteren. Hierdoor heb ik het idee dat bewoners mij snel accepteren en persoonlijk worden omdat zij inzien dat ik echt geïnteresseerd ben in hen. En dat ik er ben om ze te helpen.’
Suzanne’s connectie met de zorg gaat diep en is geworteld in haar ervaringen en haar liefde voor het helpen van anderen. ‘Ik heb altijd in de zorg gewerkt,’ legt ze uit, ‘van bijbaantjes en stages tot fulltime banen. Iets anders dan de zorg weet ik eigenlijk niet. Mijn hart ligt echt bij kwetsbare ouderen. Het geeft me voldoening om iets van waarde toe te voegen aan hun dag.’
Maar haar reis was niet zonder obstakels. Suzanne heeft haar eigen uitdagingen gekend, waaronder een periode van herstel van PTSS en een burn-out. ‘Ik ben daarna heel specifiek op zoek gegaan naar “de leuke kant van de zorg”.’ Die zoektocht bracht haar bij Villa Marijke Elizabeth, waar ze haar passie voor de zorg kon combineren met haar verlangen naar een zinvolle, ondersteunende rol. ‘Een baan waarin ik veel kan betekenen voor anderen.’
En het is precies daar, in deze functie bij Villa Marijke Elizabeth, dat Suzanne haar ware roeping heeft gevonden. Werkdagen gevuld met liefde, lachen en de voldoening van het weten dat ze een verschil maakt in het leven van degenen die dat nodig hebben. Ondanks de uitdagingen van haar rol, put Suzanne kracht uit de kleine momenten van vreugde en dankbaarheid. ‘Een van de mooiste momenten tot nu toe was toen een bewoner me bedankte omdat ik de weekplanning persoonlijk bij hem afleverde,’ zegt ze. ‘Hij kan niet goed meer zien en omdat ik het schema bij hem bracht kon hij de weekplanning op zijn speciale vergrootglas lezen. Het was hartverwarmend om te zien hoe iets eenvoudigs zo'n grote impact kon hebben.’
De tijd nemen en aandacht hebben voor de bewoners, vindt Suzanne misschien wel het mooiste aspect van haar werk bij Zorggroep De Laren. ‘Aanvankelijk was dit niet mijn belangrijkste drijfveer, maar nu ik hier al enkele maanden werk, zou ik zeggen dat het komt doordat er daadwerkelijk meer tijd is voor de bewoners. Hoewel er nog steeds taken zijn die prioriteit hebben, is er ook aanzienlijk meer ruimte voor individuele aandacht voor de bewoners. Hier staat de focus meer op de bewoners dan op het takenpakket, wat ik bij andere zorginstellingen vaak andersom zie; daar komt eerst het takenpakket en dan pas de persoon zelf.’
Geluk zit in de kleine dingen
Naast haar toewijding aan haar werk, vindt Suzanne balans in haar vrije tijd door quality time met haar ouders, koffie-dates met vriendinnen en haar passie voor fotografie en Koreaans leren. ‘Geluk zit in de kleine dingen. En als ik een keer wat minder energie heb, zoek ik bewust de rust even op. Lekker op de bank zitten, knuffelen met mijn kat en een leuke serie op tv. Kortom, even op die pauzeknop drukken, om weer op te laden voor een nieuwe dag.’
Terwijl Suzanne haar weg vindt in haar rol blijft ze graag leren en groeien, gesteund door collega’s en haar passie voor de zorg. Met een team dat op elkaar let en streeft naar kwaliteit, voelt Suzanne zich thuis in de villa. 'Het is een team dat het graag goed wil doen,' vertelt ze trots. ‘Ze hebben hart voor de bewoners. Het is prachtig om te zien dat er in vergelijking met traditionele verzorgingshuizen meer aandacht is voor de bewoners. Meer tijd. En dat ze daar ook gebruik van maken.’ Daarnaast waardeert ze het bijzonder dat ondanks de verschillende achtergronden van de teamleden, er toch sprake is van eenheid binnen de Villa. ‘We zijn echt een team. En we helpen elkaar. Als er bijvoorbeeld iemand uitvalt door ziekte, zie ik meteen andere collega's bijspringen, of het nu binnen hun normale takenpakket valt of niet.’
Wat maakt een werkdag voor Suzanne nou echt geslaagd? ‘Als ik mijn tijd zo effectief mogelijk heb besteed aan de bewoners. De bewoners, daar doen wij het voor, dus mijn tijd moet voornamelijk in het teken van hen staan. Als ik iets leuks of waardevols heb kunnen toevoegen aan hun dag dan ben ik geslaagd.’
Bekijk villa Marijke Elisabeth Lees andere verhalen Ga naar de werken-bij pagina